remproblemen

rubriek voor vragen over de remmen
Plaats reactie
marcel
Berichten: 10
Lid geworden op: 05-10-2014 18:28

remproblemen

Bericht door marcel » 08-02-2015 19:12

ik heb een (onduidelijk) remprobleem met mn m35
ik kocht hem met totaal geen remdruk, heb het hele systeem toen eerst gevuld met nieuwe schone vloeistof bij het ontluchten kwam het pedaal steeds hoger en was goed hard. bij het laatste wiel viel alle druk weg en bleken er 2 remcyl kapot te zijn gegaan. na deze vervangen te hebben krijg ik geen goeie druk meer in het systeem, heb rev set in hoofdremcyl geplaatst . zodra er lucht in de tanks zit, heb ik ongeveer 4cm pedaalhoogte. remmen doen het dan wel maar pedaaldruk/hoogte is niet goed genoeg. ook heb ik remmen gesteld waarbij ik wel merkte dat alle achterremmen niet meer opgesteld kunnen worden.met snel pompen komt het pedaal niet hoger, zou dit toch het probleem zijn of zijn er nog andere oorzaken?
mvg marcel
test

admin
Site Admin
Berichten: 45
Lid geworden op: 20-06-2014 20:06

Re: remproblemen

Bericht door admin » 10-02-2015 21:01

marcel schreef:ik heb een (onduidelijk) remprobleem met mn m35
ik kocht hem met totaal geen remdruk, heb het hele systeem toen eerst gevuld met nieuwe schone vloeistof bij het ontluchten kwam het pedaal steeds hoger en was goed hard. bij het laatste wiel viel alle druk weg en bleken er 2 remcyl kapot te zijn gegaan. na deze vervangen te hebben krijg ik geen goeie druk meer in het systeem, heb rev set in hoofdremcyl geplaatst . zodra er lucht in de tanks zit, heb ik ongeveer 4cm pedaalhoogte. remmen doen het dan wel maar pedaaldruk/hoogte is niet goed genoeg. ook heb ik remmen gesteld waarbij ik wel merkte dat alle achterremmen niet meer opgesteld kunnen worden.met snel pompen komt het pedaal niet hoger, zou dit toch het probleem zijn of zijn er nog andere oorzaken?
mvg marcel
wat bedoel je precies met de pedaal hoogte ? het verschil tussen ingetrapt en niet ingetrapt ? is de vrije slag van het rempedaal goed afgesteld ?
als de achter rem niet meer opgesteld kan worden duid dat volgens mij op ver versleten remschoenen.

groet,
Marjo
De beheerder van het REO-NL forum is niet strikt REO minded en heeft nog meer speelgoed in de schuur staan naast de M35a2C : 1 DAF YA 314 Kipper, 1 Unimog S404.1 radio wagen en een Nekaf 3D puzzel (M38a1)

marcel
Berichten: 10
Lid geworden op: 05-10-2014 18:28

Bericht door marcel » 11-02-2015 15:22

met de pedaalhoogte bedoelde ik dat ik ongeveer 4cm tussen bodem en pedaal heb, er is dan enige pedaaldruk (beetje sponzig) de truck komt wel tot stilstand bij rijden maar is denk ik niet voldoende voor de apk :? de vrije slag is goed. bij het verwisselen van de wielremcyl zagen de remschoenen er nog redelijk uit(ong 3 a 3 1/2 mil tot de klinknagels. t.m gaf aan ze bij ong 2mm te vervangen. kan een combinatie van versleten remschoenen/remtrommels zijn, kan dat alleen niet rijmen met de 1e keer ontluchten toen het pedaal wel goed was. dus vroeg me af of iemand nog een id had voor ik in ieder geval alle remschoenen achter vervang.
test

admin
Site Admin
Berichten: 45
Lid geworden op: 20-06-2014 20:06

Bericht door admin » 11-02-2015 18:40

marcel schreef:met de pedaalhoogte bedoelde ik dat ik ongeveer 4cm tussen bodem en pedaal heb, er is dan enige pedaaldruk (beetje sponzig) de truck komt wel tot stilstand bij rijden maar is denk ik niet voldoende voor de apk :? de vrije slag is goed. bij het verwisselen van de wielremcyl zagen de remschoenen er nog redelijk uit(ong 3 a 3 1/2 mil tot de klinknagels. t.m gaf aan ze bij ong 2mm te vervangen. kan een combinatie van versleten remschoenen/remtrommels zijn, kan dat alleen niet rijmen met de 1e keer ontluchten toen het pedaal wel goed was. dus vroeg me af of iemand nog een id had voor ik in ieder geval alle remschoenen achter vervang.
weet je zeker dat hij goed ontlucht is , ik heb dat ook gehad dat ik dacht dat alle lucht er uit was, maar dat bleek later niet zo te zijn. zeker het sponsachtig aanvoelen duid op lucht in de leidingen
De beheerder van het REO-NL forum is niet strikt REO minded en heeft nog meer speelgoed in de schuur staan naast de M35a2C : 1 DAF YA 314 Kipper, 1 Unimog S404.1 radio wagen en een Nekaf 3D puzzel (M38a1)

marcel
Berichten: 10
Lid geworden op: 05-10-2014 18:28

Bericht door marcel » 12-02-2015 11:00

ik heb het systeem na het vervangen van de remcylinders 3x ontlucht en was begonnen bij de rembekrachtiger . het sponzige lijkt wel op lucht maar zou niet weten waar het zou moeten zitten. :roll:
test

admin
Site Admin
Berichten: 45
Lid geworden op: 20-06-2014 20:06

Bericht door admin » 12-02-2015 11:09

marcel schreef:ik heb het systeem na het vervangen van de remcylinders 3x ontlucht en was begonnen bij de rembekrachtiger . het sponzige lijkt wel op lucht maar zou niet weten waar het zou moeten zitten. :roll:
Ik heb uiteindelijk ( toen ik dacht dat ik klaar was ) nog 2x mijn hoofdremcilinder bijna leeg getrapt en op tijd gevuld, ik was toen ook verbaast dat er toch nog een partij lucht uit de leidingen naar de achterwielen kwam ( rechterkant van de wagen ). ik was echt in de veronderstelling dat alles er uit was, blijkbaar was dit niet het geval.
je moet er behoorlijk wat vloeistof door pompen om alle lucht er uit te krijgen.
De beheerder van het REO-NL forum is niet strikt REO minded en heeft nog meer speelgoed in de schuur staan naast de M35a2C : 1 DAF YA 314 Kipper, 1 Unimog S404.1 radio wagen en een Nekaf 3D puzzel (M38a1)

reom35a2
Berichten: 9
Lid geworden op: 24-10-2014 20:09

Bericht door reom35a2 » 12-02-2015 17:44

admin schreef:
marcel schreef:ik heb het systeem na het vervangen van de remcylinders 3x ontlucht en was begonnen bij de rembekrachtiger . het sponzige lijkt wel op lucht maar zou niet weten waar het zou moeten zitten. :roll:
Ik heb uiteindelijk ( toen ik dacht dat ik klaar was ) nog 2x mijn hoofdremcilinder bijna leeg getrapt en op tijd gevuld, ik was toen ook verbaast dat er toch nog een partij lucht uit de leidingen naar de achterwielen kwam ( rechterkant van de wagen ). ik was echt in de veronderstelling dat alles er uit was, blijkbaar was dit niet het geval.
je moet er behoorlijk wat vloeistof door pompen om alle lucht er uit te krijgen.
Ontluchten begin je als volgt:
1ste hydrovac
2de rechtsachter
3de linksachter
4de rechtsmidden
5de linksmidden
6de rechtsvoor
7de linksvoor
8ste hydrovac
Na de 8ste keer ben je klaar als er geen lucht in het systeem zit. Na 1ste keer ontluchten even niks aan het pedaal doen. Enkele minuten wachten en kijken wat deze doet. Is systeem nog sponzig doe dan een 2de poging.

Tijdens het afstellen van de voering is de ruimte tussen de voering en remtrommels overal gelijk?
Zijn de remtrommels ook mooi rond?
Is het complete remsysteem uit elkaar geweest?
Zorg er ook constant voor dat de hoofdremcilinder vol zit.

marcel
Berichten: 10
Lid geworden op: 05-10-2014 18:28

Bericht door marcel » 28-02-2015 09:04

ik heb het remsysteem verder niet uit elkaar gehaald. zo op het oog lijken de trommels rond, tijdens rond draaien is er geen zwaarder punt of meer aanlopen.ik ga in ieder geval het systeem nog een keer goed ontluchten. bedankt voor de tips :D
test

Plaats reactie