motorolie

rubriek betreffende de motor
Plaats reactie
admin
Site Admin
Berichten: 45
Lid geworden op: 20-06-2014 20:06

motorolie

Bericht door admin » 21-11-2014 20:11

Even een vraagje, wat zijn de ervaringen met motorolie, voor de multifuel motor wordt als ik het goed heb sae 30 voorgeschreven. Maar dat is niet overal op voorraad meer.

Heeft het een nadelig effect als je er 16W40 in gooit, wat geeft dat voor risico ?

Wie gebruikt er wat qua motorolie?

alvast bedankt voor de reacties

Marjo
De beheerder van het REO-NL forum is niet strikt REO minded en heeft nog meer speelgoed in de schuur staan naast de M35a2C : 1 DAF YA 314 Kipper, 1 Unimog S404.1 radio wagen en een Nekaf 3D puzzel (M38a1)

peter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-11-2014 14:57

Bericht door peter » 24-11-2014 08:21

ik heb in mijn m52a2 een 20w 50 multigrade zitten dit zit er nu ruim 2000 mijl in en ben ik zeer tevreden over goede oliedruk zowel koud als warm en geen oliegebruik
gr peter

Speedwagon
Berichten: 11
Lid geworden op: 28-09-2014 18:50

Bericht door Speedwagon » 25-11-2014 21:15

Hallo Mario en verdere geinteresseerden.

Je vroeg naar de bevindingen van andere Reo rijders.
Hier volgt de mijne.
Omdat wij over het algemeen we ons met oudere motoren bezig houden en we meestal ook geen history van de motoren kennen gebruik ik meestal de originele olie voor zover deze nog verkrijgbaar is omdat dit olie is bedoelt om alles zo goed mogelijk te smeren.
De huidige moderne olien zijn o.a ook bedoeld om een motor te reinigen en daarna ook schoon te houden.
Als je motor op leeftijd uiteraard ook aan slijtage onderhevig is en dus ook redelijk is vervuild dan gaat de vervuiling de ruimte die door de slijtage is ontstaan gedeeltelijk opvullen, m.a.w als je in dit geval moderne olie in deze motor zou gaan gebruiken dan word dus de motor weer gereinigd waar bij de kans aanwezig is dat er olie verbruik ontstaat wat niet altijd het geval hoeft te zijn maar de mogelijkheid is wel proefondervindelijk vastgesteld.
Toen ik mijn Reo kocht had hij jaren stil gestaan met als gevolg dat alle keerringen en afdichtingen keihard waren geworden en dus zo lek als een mandje o.a ook de afdichtingen van de klepgeleiders zodat de olie het uitlaatspruitstuk uitliep.
Hier word je niet vrolijk van met een lange reis naar Normandie in het verschiet.
Iemand gaf me toen de tip om eens een aditief aan de olie toe te voegen in dit geval Super charge van Wynn's.
Vier blikjes toe gevoegd en bij terugkomst van mijn reis gaf de kilometerteller ruim 1800km bij thuiskomst meer aan dan bij vertrek en op deze 1800km kon ik 1l olie bijvullen om het nivo weer op peil te krijgen en ik geef je de verzekering dat het voor de Reo geen uitrust reisje is geweest.
Deze toevoeging is zeker geen wonderolie want kapotte keerringen e.d worden hier uiteraard niet mee gerepareerd maar ik ben er zeer tevreden over, ook is de motor een stuk rustiger zodat ik dit al weer jaren gebruik.
Wat de olie zelf betreft gebruik ik olie van Metropa uit Rotterdam HD SAE30 dit is volgens de beschrijving een licht gedoopte olie die bijzonder geschikt is voor oude diesel,benzine en LPG motoren.
Voor meer olie info kijk even op.
Zij leveren de olie niet in liter verpakkingen, maar als je een Reo gaat verversen val je uiteraard ook al gauw in de categorie grootverbruiker zodat een beetje olie op voorraad ook wel makkelijk is.

www.metropa-rotterdam.nl

Dit zijn mijn bevindingen. Succes

Groeten Speedwagon[/b]

admin
Site Admin
Berichten: 45
Lid geworden op: 20-06-2014 20:06

motorolie

Bericht door admin » 25-11-2014 21:49

bedankt voor deze nuttige informatie, heb ik gelijk een adresje voor SAE 30 motor olie.
De beheerder van het REO-NL forum is niet strikt REO minded en heeft nog meer speelgoed in de schuur staan naast de M35a2C : 1 DAF YA 314 Kipper, 1 Unimog S404.1 radio wagen en een Nekaf 3D puzzel (M38a1)

Plaats reactie