Brandstof

Rubriek betreffende de brandstof pomp
Rob-Rules
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-10-2014 22:14

Brandstof

Bericht door Rob-Rules » 01-10-2014 22:59

Ik ben nieuwsgierig wat jullie gebruiken als brandstof in de Multifuel.

Zelf stook ik zowat alles wat vloeibaar en brandbaar is.
Meestal een mengsel van verkeerd getankte benzine 1 op 1 gemixt met gefilterde afgewerkte olie.
Soms ook wat gefilterd frituurvet of pure diesel er doorheen.

Hij loopt er goed op, geen problemen gehad, deed de vorige eigenaar ook.
Met de olie erbij, lijkt ie zelfs beter te lopen.
M1028 + 2x M101

admin
Site Admin
Berichten: 45
Lid geworden op: 20-06-2014 20:06

Re: Brandstof

Bericht door admin » 02-10-2014 09:00

Rob-Rules schreef:Ik ben nieuwsgierig wat jullie gebruiken als brandstof in de Multifuel.

Zelf stook ik zowat alles wat vloeibaar en brandbaar is.
Meestal een mengsel van verkeerd getankte benzine 1 op 1 gemixt met gefilterde afgewerkte olie.
Soms ook wat gefilterd frituurvet of pure diesel er doorheen.

Hij loopt er goed op, geen problemen gehad, deed de vorige eigenaar ook.
Met de olie erbij, lijkt ie zelfs beter te lopen.
Momenteel loopt die van mij op pure diesel, heb nog wel een litertje of 100 aan mix van diesel en verkeerd getankte benzine staan die ik op wil gaan mengen met diesel. ik heb begrepen dat benzine niet echt goed is voor de brandstofpomp. Ik ben ook aan het kijken of het loont om BIO diesel te maken van gebruikte frituurolie, maar dat lijkt niet echt haalbaar te worden i.v.m. de kosten van methanol.

Hoe filter jij de afgewerkte olie ? en je frituurvet ( neem aan dat je frituurolie bedoeld.

ik ben nog een beetje huiverig om dat in mijn tank te mikken.
De beheerder van het REO-NL forum is niet strikt REO minded en heeft nog meer speelgoed in de schuur staan naast de M35a2C : 1 DAF YA 314 Kipper, 1 Unimog S404.1 radio wagen en een Nekaf 3D puzzel (M38a1)

Rob-Rules
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-10-2014 22:14

Bericht door Rob-Rules » 02-10-2014 22:16

Ik filter op dezelfde manier als de vorige eigenaar:
Door een nylon kous (oude panty) en door een papieren (koffie)filter. Die kreeg ik er bij.
De rest moeten de 3 filters op de truck maar doen.

Ook ben ik eens aan het informeren geweest voor een centrifuge om te filteren, maar die kosten ook een kapitaal.
Lijkt me wel ideaal, maar, zoals eerder gezegd, rij er te weinig mee.
M1028 + 2x M101

Speedwagon
Berichten: 11
Lid geworden op: 28-09-2014 18:50

Bericht door Speedwagon » 03-10-2014 09:03

Beste lezers en andere geintereseerden.

Direct na het openen van dit forum kwam bij mij de vraag opzetten hoe lang zou het duren voor dit onderwerp aan de orde komt.
Hier volgen mijn bevindingen en mijn mening over het gebruik ven andere brandstoffen dan diesel in een Reo.Ik heb mijn Reo +/- 16 jaar en heb de meeste kilometers gereden op een brandstof dat ook wel meuk of brulwater genoemd word en dus gewoon fout getankte benzine vermengt met diesel of andersom en dit zonder problemen of vermogen verlies.
Sommige mensen denken gelijk bij het horen van Multifuel dat dit een motor is waar nog net geen steenkool in kan maar voor de rest zou je er alles in kunnen stoken, dit is dus maar te dele waar omdat ook al is dit een bijna alles brander het toch een normale diesel blijft en hou daar wel rekening mee en voor zwarte rook uit de schoorsteen hoef je het ook niet te doen want roken willen ze toch wel.
Een multifuel is b.v bedoeld wanneer je met je Reo ergens in nergenshuizen beland en je brandstof meter geeft aan dat er weer getankt moet worden en er is alleen maar slaolie voorhanden dan kun je ongestraft dit in je tank mengen met de restanten en zonder motorschade de eerstvolgende pomp bereiken en weer frisse diesel tanken.
Ook in de beschrijving staat duidelijk in dit soort gevallen een mengsel van diesel met andere brandstof te gebruiken.
Ook het gebruik van biobrandstof kan ik afraden omdat de huidige brandstof voor een bepaald percentage al biobrandstof is toegevoegd en je zou er nog meer (of puur) in de tank doen dan is de kans aanwezig dat er in de winterperiode wanneer de Reo's veelal stil staan z.g.n algengroei in de tank en het brandstofsysteem ontstaat door bacterien die je filters en leidingen kunnen verstoppen met alle lol vandien.
Ook afgewerkte motorolie is een goedje dat bestanddelen bevat die het inwendige van de motor dusdanig vervuilen, denk b.v aan de kleppen en de verstuivernozzels die zullen op den duur hun werk niet goed meer kunnen doen.
De brandstof die ik door garage's aangeleverd krijg is van auto's die kieskeuriger zijn dan onze Reo's maar de mengverhouding is altijd onbekend zodat ik altijd 50% schone diesel tank en 50% meuk, en op deze manier werk ik ook mee aan een beter milieu want de garage moet dit goedje afvoeren wat uiteraard niet gratis is en wat heeft het inmiddels al weer gekost om van deze meuk weer een goed product te maken, ik verwerk het direct en gratis, zo zie je dat er op deze manier weer drie partijen gelukkig zijn n.l de eigenaar van de luxe auto krijgt hier van geen rekening, de grage hoeft het niet op te ruimen en mijn Reotje vind het heerlijk.
Nog een ander punt is de accijns, die is onbetwist betaald over deze meuk en dat kun je niet zeggen over al die andere mogelijkheden en wanneer er weer een controle langs de weg is ben je de pineut en sta je weer een poos stil. Ieder zijn mening, maar dit zou ik niet willen.
Dit was mijn mening/bevindingen en ik hoor graag het uwe.


Groeten Speedwagon

marcel
Berichten: 10
Lid geworden op: 05-10-2014 18:28

Bericht door marcel » 08-10-2014 20:14

hallo ik kan nog niet meepraten over de soort te gebruiken brandstof daar ik pas circa 4 wkn in het bezit ben van een m35a2c uit 67. kocht hem met branstof probleem (starte liep dan ong 30 tot 45 sec en sloeg dan af) ben het systeem vanaf tank schoon gaan maken en kwam een hoop rotzooi tegen(vorige eigenaar nam het multifuel letterlijk) het goedje wat eruit kwam rook naar petroleum/terpetine.
nu is alles schoon tot de injectiepomp maar die geeft nu helemaal niks meer door nadat ie eventjes op schone diesel heeft gelopen. heeft iemand een tip om de pomp schoon te krijgen zonder dat ik hem hoef te demonteren daar mijn tech. kennis niet zover gaat.(timing e.d) als iemand wat weet hoor ik het graag! mvg marcel
test

Speedwagon
Berichten: 11
Lid geworden op: 28-09-2014 18:50

Bericht door Speedwagon » 08-10-2014 20:25

Vraagje, als je de contaktschakelaar aan zet, hoor je dan de elektriche
pomp in de brandstof tank wel draaien? en zijn de filters al vervangen.
Als de pomp in de tank zijn werk doet moet je het systeem ontluchten door de ontluchting boutjes op de twee (filterhuis) filters open te draaien en dan de kontacschakelaar aanzetten, uit deze ontl boutjes komt nu een schuimachtige diesel en net zo lang door gaan tot er puur diesel uit de boutjes komt op dit moment de boutjes weer dicht draaien.
Volgende truck, leiding van b.v de eerste cilinder op de verstuiver een slag losdraaien en de motor starten, de lucht kan nu via deze leiding ontsnappen ook weer zodra er pure diesel zonder schuim uit de leiding komt de leiding weer vast zetten en dan blijft hij weer normaal lopen. Succes.

Rob-Rules
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-10-2014 22:14

Bericht door Rob-Rules » 08-10-2014 22:12

Ow, en over de geur van petroleum/terpentine:
Petroleum is (bijna) even goed als diesel, maar terpentine is te schraal en sloopt de injectiepomp.
M1028 + 2x M101

Speedwagon
Berichten: 11
Lid geworden op: 28-09-2014 18:50

Bericht door Speedwagon » 08-10-2014 22:15

Inderdaad dit spul is ook bedoeld om je verf te mengen en je kwasten te reinigen :lol:

marcel
Berichten: 10
Lid geworden op: 05-10-2014 18:28

Bericht door marcel » 09-10-2014 16:41

ik heb de pomp van de tank helemaal schoon gemaakt (was ook verstopt), de 3 filters vervangen, schone diesel in de tank gedaan en daarna de brandstof leiding elke keer een stuk verder in het systeem los gedraaid en dan stroom op de pomp gezet om te kijken of er diesel uit kwam. tot aan de injectiepomp kwam er een behoorlijke straal uit . bij de injectoren blijft dat uit, ook na flink doorstarten. zover ik het nu kan zien is het geen kwestie van lucht in de leidingen.....heb nu flesje reiniger van wynn"s gekocht om dat direct in de pomp te gooien en dan te kijken of dat wat doet. word vervolgt. :roll:
test

marcel
Berichten: 10
Lid geworden op: 05-10-2014 18:28

Bericht door marcel » 09-10-2014 16:44

zo zag de pomp eruit
Afbeelding
en dit haalde ik van de bodem van de tank :shock:
Afbeelding
test

Plaats reactie